Mitä uutta annettavaa minulla voisi olla vasemmistoliitolle? Olen työssäkäyvä perheenäiti ja lähihoitaja. Peilaan laajempia poliittisia kysymyksiä tavallisen ihmisen arjen haasteisiin ja pyrin puhumaan niistä ymmärrettävästi. 

Tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja pyrin löytämään yhteisiä ratkaisuja työssäni eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Minulla on laajat yhteistyöverkostot niin puolueen sisällä kuin yli puoluerajojen.

Minulle tärkeitä asioita politiikassa ovat päivähoito, koulutus, työelämä ja sen sovittaminen yhteen perheen kanssa sekä hyvä ja laadukas sosiaali- ja terveydenhuolto ja vanhusten palvelut. Ne asiat, joiden hyvä laatu turvaa elämää ja sujuvoittaa arkea.

Olen aiemmin lähtenyt ehdolle erilaisiin luottamustehtäviin mietittyäni asiaa vain hetken. Tätä ehdokkuutta olen kuitenkin harkinnut siitä asti, kun Paavo Arhinmäki marraskuun lopulla ilmoitti, ettei ole enää käytettävissä puolueen puheenjohtajan tehtävään. 

Olen vatvonut asiaa ystävieni, työtovereideni, puolisoni, vanhempieni, lasteni ja sukulaisteni kanssa. Olen valvonut öitä ja mennyt varmana päätöksestä nukkumaan vain herätäkseni epävarmana. Nyt on aika lopettaa asian vatvominen. Olen päättänyt asettua ehdolle vasemmistoliiton puheenjohtajaksi.

Olen ollut vasemmistoliiton puoluejohdossa vuodesta 2007. Kesällä tulee siis kuluneeksi yhdeksän vuotta siitä, kun puoluekokousväki valitsi minut varapuheenjohtajaksi Helsingin Kulttuuritalolla.

Olen seurannut hyvin läheltä Martti Korhosen puheenjohtaja-ajan ja heti perään Paavo Arhinmäen kaudet. Uskon tietäväni mihin tehtävään olen asettumassa ehdolle. Tunnen hyvin meidän kenttäväen ympäri Suomea ja useimmat ihmiset kentällä tuntevat minut.

Puheenjohtajan tehtävä ei ole helppo. Vasemmistoliiton kannatus seisoo paikallaan, vaikka juuri tässä poliittisessa tilanteessa kannatuksen nostamisen pitäisi olla mahdollista. Uuden puheenjohtajan suurin haaste on, miten saadaan kannatus nousuun ja uusia ihmisiä mukaan vasemmistoliiton toimintaan ja äänestäjiksi.

Meidän pitää pystyä hyödyntämään koko mahtavaa ja aktiivista kenttäväkeämme parhaalla mahdollisella tavalla ja saada ihmisten osaaminen ja voimavarat käyttöön. Koko puoluejohdon on syytä sitoutua aktiiviseen työhön koko maassa kannatuksen parantamiseksi.

Nyt on jokaisen aika pysähtyä pohtimaan millainen puolue vasemmistoliitto on ja mitä haluaisi sen olevan. Kesän puoluekokouksessa valitaan uusi puheenjohtaja ja puoluesihteeri, mutta linjataan myös puolueen tulevaisuutta. Tähän toivon kaikkien osallistuvan.