Opetusministeri Virkkunen toivoo Taloussanomissa, että oppilaat profiloituisivat nykyistä enemmän jo ala-asteella. Profiloituminen tarkoittaisi enemmän valinnanvapautta.

Meillä on kotona ekaluokkalainen. Me vanhemmat teimme viime keväänä, esikoululaisen puolesta jo suuren valinnan ja valitsimme pojallemme musiikkipainotteisen opetuksen. Jos kuopukseltamme olisi kysytty, hän olisi jatkanut esikoulua päiväkodissa ja jättänyt koko koulun sikseen. Edelleen maanantaiaamuisin pohdimme miksi kouluun pitää taas mennä lyhyeltä tuntuva vapaan viikonlopun jälkeen. Isona ekaluokkalaisesta tulee "työmies" ja työkseen hän tekee "no töitä tietenkin".

Itse pidän suomalaisten lasten etuoikeutena sitä, että kaikille annetaan sama oikeus ja mahdollisuus opiskella saman tasoinen peruskouluopetus huolimatta siitä, mistä päin maata on kotoisin. Tai ainakin näin toivon perusopetuksen tason tällähetkellä olevan.

Esikoisemme valitsi A2 kieleksi saksan ollessaan kolmannella ja "jo" 9-vuotias. Minä hieman jarruttelin tätä toivetta ja pyysin jopa englannin opettajalta mielipidettä. Moneen kertaan mietimme, että kielen opiskelu jatkuisi koko peruskoulun ajan. "Joo, joo. Kyl mä tajuun. Mä haluun silti", sanoi esikoinen. Saksaa on luettu pari vuotta, eikä opiskelu aina ole ollut ruusuista. Niinä hetkinä olen muistuttanut koko peruskoulun kestävästä valinnasta ja tankannut sanoja pojan kanssa.

Suomalainen peruskoulu on monien kansainvälistenkin tutkimusten mukaan erinomainen. Miksi muuttaa sitä hyvää, mikä meillä? Kehitetään epäkohtia, puututaan kiusaamiseen ja harjoitellaan käytöstapoja! Mutta annetaan erilaisten oppijoiden opiskella keskenään, toistensa joukossa. Sekin on oppimisen arvoinen asia.